11.02.22
6 клас українська мова
Тема уроку: РМ № 14. «Особливості будови опису природи. Усний твір-опис природи за простим планом на основі особистих вражень у художньому стилі.
1. Дати відповіді на запитання.
1.
Які
стилі мовлення вам відомі?Назвіть особливості кожного з них.
2. Охарактеризуйте художній стиль мовлення.
3.
Які
типи мовлення вам відомі?
4. Охарактеризуйте опис. Які особливості цього типу
мовлення?
5. Які види описів ви знаєте?
6.
З якою метою письменники
використовують описи природи
у художніх творах?
7. Пригадайте, які мовні засоби використовує письменник для опису природи.
Складовими частинами опису природи є
опис її окремих елементів. У художньому описі, крім інформації
про природу, передаються ще й враження. Опис природи є одним із засобів
характеристики персонажів у художніх творах.
«Відомим» в описі є назви предметів, а
«новим» - ознаки цих предметів.
Мета художнього опису природи – створити її образ, емоційно вплинути на читача чи слухача, викликати певне ставлення до того, що зображується
Вправа 1. Прочитайте текст. Зверніть увагу на особливості опису природи. Визначте
стиль і тип мовлення тексту. Аргументуйте свою думку.
Зима-чарівниця
Настає зима, і
світ навколо змінюється. Морозним подихом вона зачаровує природу. Усе навколо
завмирає. Голі дерева мерзнуть на холодному вітру. Тоді зима-чарівниця дарує
чудові білі одежі з снігового хутра, в яких їм тепло та затишно чекати на
тепло. Вона також встелює промерзлу землю пухнастою білою сніговою ковдрою, що
блищить діамантами у променях
яскравого сонця. Річки, озера та моря зима сковує товстою льодовою кригою, щоб
вони змогли відпочити до весни. І поки природа спить, зима співає їй колискові
протяжними голосами завірюхи.
Особливо казковий ліс взимку. Все
навкруги біле, вкрите пухнастим м'яким снігом. На гілках дерев, особливо на
широких лапах ялинок, лежать купи снігу, схожі на шапки. Всі гілки схилилися
під вагою снігу. Коли сніг падає з дерева, гілка розпрямляється. Ось вже
рожевіє сніг на капелюшках ялинок, а білі берізки самі стають
золотаво-рожевими. Спочатку блакитні, а потім сині і фіолетові тіні лягають на
сніг між дерев. Небо червоніє на заході, а зі сходу іде темрява, навіть
тоненький серпок місяця вже можна побачити.
Пам’ятає зима й
про людей. Їм вона дарує прекрасні візерунки
на вікнах, щоб милувалися її майстерністю.
Вона оберігає поля та сади, ховаючи їх під снігом від промерзання. Навесні той
сніг розтане та напоїть землю для того, щоб вона щедро родила наступного літа.
Зима прикрашає міста й села, посипаючи їх снігом, чіпляючи бурульки під стріхи
будинків.
Зима зачаровує
своєю красою. Коли вночі спостерігаєш, як великі сніжинки дружно падають з неба
та кружляють у світі ліхтарів, душа співає від радості. Коли бачиш парки та
ліси, засипані білим снігом, коли можеш пішки прогулятися по поверхні ріки,
розумієш, що таке здатна зробити лише справжня чарівниця (За І. Цюпою, 261 сл.).
Запитання до тексту:
1. Що особливо
вразило вас в описі приходу зими?
2. Як ви розумієте
виділені слова? Пояснити їхнє лексичне значення.
3. Назвати
стильові ознаки поданого тексту.
4. Які художні
засоби використав автор, описуючи красу зимової природи? Навести приклади
цитатами з тексту.
5. Чим би ви могли доповнити поданий
опис? Доповніть його.
Вправа 2. Прочитайте описи природи. Знайдіть
ознаки, характерні для кожної пори року. Доповніть власними, яких, на вашу
думку, бракує.
1. Радісна, гомінка і пахуча весна.
Дзвінко співають птахи, дзюркочуть попід деревами весняні струмочки. Смолою
пахнуть на бубнявілі бруньки. Теплий вітер пробігає у верховітті. Скоро, скоро
вдягнеться ліс у листя, зацвіте на узліссях черемха, защебечуть над струмками
дзвінкоголосі соловейки... (За І. Соколовим-Микитовим).
2. Вечір видався казковим. На зоряному
небі яскраво світив місяць. Скрізь лежав яскраво-білий сніг, що мерехтів від
сяйва зі рок. Він здавався різнокольоровим: і білим, і фіолетовим, і рожевим, і
золотистим. Мороз був тріскучий і колючий, але водночас приємний і радісний.
Дерева — високі, стрункі, обліплені снігом — стіною стояли вздовж дороги... (З
журналу).
3. Отже, усе прокинулося, ожило і
почало розвиватися, набиратися нових сил. І під чистим небом, гарячим сонцем
усе набирається нової, пишної, ароматної чарівності, бо мчить літо із своїм
шаленим ритмом життя. Літо — це відпочинок, сонце, море... (З часопису).
Вправа 3. Творчі
завдання.
1. Дібрати епітети до ключових слів.
Дерева і кущі (засніжені, посріблені,
іскристі, білі, вкриті сніговою ковдрою; жовто-зелені, мідно-червоні, червоно-гарячі,
жовтогарячі, позолочені, казкові, прекрасні); небо (високе, чисте, блакитне,
привітне); повітря (прохолодне, запашне, приємне); ліс; сніжинки.
2. Продовжити речення у формі
порівнянь.
1. Дерева стоять, мов... . 2. Вода в
озері, як... . 3. Сонце усміхається, наче... . 4. Повітря лине, ніби... .
3. Вставити пропущені слова,
попередньо відновивши їх за контекстом.
У наше місто завітала ... зима. Могутні
дерева-велетні одяглись у ... вбрання. Не відстали від них і кущі в парках і
скверах, тепер вони ... . Легенький вітерець зриває з дерев ... сніжинки. Вони
спокійно кружляють у … танці, опускаються на землю і вкривають її ... килимом.
2. Створення усного твору-опису природи.
Використовуючи подану нижче пам’ятку, усно скласти твір-опис природи в художньому стилі на тему «Зимова казка завітала в ліс». Підібрати заголовок до твору.
Як працювати над створенням власного твору?
1. Добре подумай над темою майбутнього твору, визнач, який обсяг матеріалу
він охоплює.
2. Визнач основну думку свого твору й намагайся провести її через усю
роботу.
3. Склади повний і чіткий план, дотримуйся його у процесі написання творчої
роботи.
4. Тему розкривай глибоко і всебічно.
5. Дотримуйся послідовності у викладі думок.
6. Висловлюй своє ставлення до того, про що пишеш, роби власні висновки,
узагальнення.
7. Дотримуйся пропорційності частин твору.
8. Пиши охайно, акуратно, грамотно, не забувай про абзаци.
9. Перевір написане, якщо це усний твір, то потренеруйся його розповідати.
. Складання
плану твору учнями самостійно.
Орієнтовний
план
1. Зима-чарівниця завітала у мій
край.
2. Мандрівка до зимового лісу.
3. Сніг іскриться на сонці.
4. Засніжені дерева посхиляли
віти.
5. Танець сніжинок і вітерця.
6. Гості зимової казки.
7. Казкова подорож, яку я не забуду.
Складання усного твору-опису природи учнями.
1.
Уявити
ситуацію, що вам з однокласниками випала нагода здійснити подорож до Карпат.
Там ви мали змогу спостерігати за зимовою природою, яка вразила вас. Скласти
твір-опис побаченої зимової природи в художньомустилі.
2.
Намалювати
ілюстрації до свого твору (за бажанням).
Немає коментарів:
Дописати коментар