11.02.22
7 клас українська мова
РМ Усний твір розповідного характеру в художньому стилі про виконання певних дій на основі власних спостережень з використанням дієприслівникових зворотів (за складним планом).
Без сумніву, кожен із вас, діти, спостерігав за тим, як хтось із членів вашої сім’ї виконує домашню роботу. Та і самим доводилося справлятися із дорученням по дому чи виготовляти якусь річ. Хоча й виникають труднощі під час роботи, але швиденько ми їх долаємо і милуємося наслідком праці.
ü А чи маєте результати, якими можете похвалитися?
ü Можливо, серед нас уже є професіонали у якійсь справі?
ü Із якою домашньою роботою ви можете впоратися без проблем?
Про ваші вміння я заговорила не випадково, бо на занятті будемо ділитися власними спостереженнями над процесом праці, будемо формувати вміння чітко й послідовно розповідати про трудові процеси, дотримуючись вимог стилю, розвиватимемо навички роботи із довідковою літературою, згадаємо про ремесла українців та багато іншого. І все це буде сприяти розширенню нашого світогляду.
ü Прочитати тексти. Який тип мовлення покладено в основу кожного з уривків?
Про що саме тут розповідається? Що стало результатом трудового процесу? У
першому уривку визначити «відоме». Чи є «відоме» у другому уривку? Як ви
гадаєте, чому? Визначити стиль кожного з уривків.
Картка
Перш, ніж почати шити, необхідно ввести голку в
матеріал, притримуючи кінці ниток (верхньої і нижньої), потім плавно опустити лапку
для притискання і зробити 2-3 повороти маховиком. Слід уважно дотримуватися
вказівок, яким чином заправляються верхня нитка (котушка) і нижня нитка
(човник), інакше машинка шити не буде. Коли вже лапка опущена і почалося шиття,
то однією або двома руками притримуйте тканину, аби вона рівно заходила під
стіжок. Треба бути уважним і не поспішати, бо якщо близько тримати руку від
лапки, палець ненароком може потрапити під голку.
Прісне тісто замішують на сироватці з яйцем, дають
йому відстоятись. Розкачують в руках качалку діаметром 2-3 см, розрізають її на
шматки. Кожен шматок обвалюють в борошні, розкачують варениці. Начиняють їх
сиром, картоплею, тушкованою капустою. Варять у крутому окропі.
ü Отже, зробимо висновок. Розповідь про трудовий процес може бути складена в
художньому, науковому чи діловому стилях.
ü Зверніть увагу, що особливістю наукового та ділового стилів є те, що
трудові операції, про які йдеться, стосується не конкретної особи, а
узагальненої, будь-якої особи взагалі. Трудові дії не стосуються і певного
часу. Мається на увазі, що так слід робити всім і завжди.
ü Через те назва виконавця тут може опускатися, для назви дії найчастіше
використовуються дієслова 3-ї особи множини: так роблять. Часто в ділових та
наукових розповідях про трудові процеси використовують поєднання слів можна,
треба, слід, необхідно з зазначеною формою дієслова: треба з’єднати, слід
пофарбувати.
ü Така розповідь має характер інструкції, її мета – передати точні
узагальнені відомості про процес праці, до її виконання, до результату трудових
дій. Така розповідь емоцій на, образна. У ній
використовуються художні засоби: епітети, порівняння тощо.
ü Діти, чи не забули ви, як писати твір? Пригадайте, із скількох частин він
складається? Назвіть їх. (Вступ. Основна частина. Кінцівка)
ü Давайте складемо план твору розповідного характеру в художньому стилі про
виконання певних дій на основі власних спостережень з використанням
дієприслівникових зворотів (за складним планом)
Орієнтовний план
1. Де, коли і за яких обставин ви спостерігали
за трудовим процесом.
2. Послідовність виконання певних
трудових дій.
3. Що зацікавило нас у роботі. Оцінка
результатові праці.
ü Скажіть, будь ласка, а чи відоме вам слово «ремесло». Хто зможе пояснити
його лексичне значення? А давайте звернемося до тлумачного словника.
Словникова робота
Ремесло – дрібне
виробництво з допомогою ручної техніки предметів народного вжитку. (Народні
ремесла).
Творче завдання
. Складання
твору розповідного характеру в художньому стилі про
виконання певних дій на основі власних спостережень з використанням
дієприслівникових зворотів (за складним планом).
Немає коментарів:
Дописати коментар